آخرین اخبار اربعین ۱۴۰۳

با رسیدن ایام اربعین و راهی شدن خیل عظیم مشتاقان این پیاده روی معنوی به سمت کشور عراق بسیاری از زائران پیگیر اخبار مربوط به این رویداد بزرگ معنوی و فرهنگی هستند تا بتوانند سفر خودشان را با اطلاعات و آگاهی بیشتر انجام دهند . در ادامه این مطلب ما به بررسی آخرین اخبار اربعین ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید .

جزئیات دریافت ارز مسافرتی اعلام شد

زائرانی که ارز اربعین را دریافت کرده اند مشکلی برای دریافت ارز مسافرتی ندارند . یعنی زائران مسافر هوایی هم می‌توانند از طریق شعب منتخب بانک‌های عامل ۲۰۰هزار دینار بگیرند و هم این که ۵۰۰ دلار را در فرودگاه امام‌خمینی (ع) دریافت کنند.

همزمان با آغاز سفر زائران اربعین به عراق، تقاضا برای خرید ارز اربعین و ارز مسافرتی هم در روزهای اخیر افزایش یافته است.

رییس شعبه فرودگاه امام خمینی (ره) بانک ملی در همین ارتباط می گوید: در سال جاری تعداد دستگاه‌های خود پرداز برای دریافت ارز مسافرتی در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) را ۵ برابر افزایش داده ایم.

او تأکید دارد: جهت افزایش سرعت پرداخت ارز مسافرتی در ترمینال شماره یک که ۲۴ ساعته است . در هر شیفت دو نیروی انسانی کنار کانترها مستقر کرده ایم تا زائران محترم معطل نشوند.

گفتنی است، طبق بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا ۵۰۰ یورو و ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به دریافت ویزا ۳۰۰ یورو است . این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد.

ارز اربعین را از بانک تجارت بگیرید؛ حتی روز جمعه

بانک تجارت با هدف تسهیل دریافت ارز اربعین، واحدهای کشیک خود را از ساعت ۶ تا ۱۳ جمعه ۲۶ مرداد در تهران و استان‌ها فعال کرد.

برای دریافت ارز اربعین ابتدا درخواست خود را ثبت، وجه ریالی را پرداخت و ارز را زمان مقرر در شعبه انتخابی دریافت کنید.

روند فروش ارز اربعین در واحدهای منتخب بانک تجارت تا پایان روز شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

دمای مرز‌های ورودی به عراق چند درجه است

رئیس مرکز پیش‌بینی مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی: در مرز خسروی دمای هوا ۴۴ درجه، مرز مهران ۴۶ درجه، مرز شلمچه ۴۷ درجه و در شهر نجف ۴۷ درجه، کربلا ۴۵ درجه، کاظمین ۴۴ درجه و سامرا ۴۵ درجه است.

انتظار داریم دما در پنجشنبه ۲ تا ۳ درجه کاهش پیدا کرده و این روند روزهای جمعه و شنبه ادامه پیدا کند.

بزرگترین شبکهٔ اینترنت پرسرعت رایگان در مرز مهران راه‌اندازی شد

مدیر مخابرات ایلام: بزرگترین شبکهٔ وای‌فایِ پرسرعت رایگان کشور در مرز مهران راه‌اندازی شد و تمام منطقه تحت‌پوشش اینترنت رایگان قرار خواهد گرفت.

یک گیگ اینترنت روزانه برای زائران اربعین فعال شد

شرکت مخابرات ایران با هدف مشارکت در خدمت به زائران اربعین حسینی، امکان استفاده روزانه یک گیگابایت ترافیک رایگان بر بستر Public-Wifi را برای زائران فراهم کرد.

زائران اربعین می‌توانند با ورود به درگاه شرکت مخابرات ایران از تاریخ ۱۶ مرداد تا ۱۵ شهریورماه جاری، با ثبت‌نام موقت در این درگاه، از یک گیگابایت ترافیک رایگان روزانه در مکان‌های عمومی برای ثبت لحظات و خاطرات این سفر معنوی بهره‌مند شوند.

 

بلیت اتوبوس‌های مستقیم تهران – نجف ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

 

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری:

امکان خرید بلیت اتوبوس‌های مستقیم تهران – نجف با قیمت دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سایت‌ها و پایانه‌ها فراهم است.

در حال حاضر در پایانه‌های تهران، قم، مشهد و اصفهان این اتوبوس‌های مستقیم قرار داده شده است.

داروهای ممنوعه در سفر اربعین

استامینوفن کدئین‌دار، دیازپام، ترامادول، متادون و همچنین داروهای بیماری‌های صرع و سرطان از جمله دارهای ممنوعه برای ورود به کشور عراق هستند.

 

۵۷۶ هزار زائر اربعین از مرز مهران تردد کردند

فرماندار مهران با بیان اینکه از ابتدای ماه صفر تا کنون ۵۷۶ هزار و ۱۶۶ زائر اربعین حسینی از مرز مهران تردد کرده‌اند، به ایرنا گفت: تمهیدات لازم برای تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی در پایانه مرزی شهید حاج قاسم سلیمانی فراهم است.

در شبانه روز گذشته ۱۳۳ هزار و ۶۰۵ نفر از زوار اربعین حسینی از طریق مرز مهران تردد کرده‌اند.

۱۵۰ موکب در شهر مهران، سه راهی جندالله، پارکینگ اربعین و مسیرهای منتهی به مرز مهران در حال فعالیت برای پذیرایی و خدمات رسانی به زوار هستند.

حدود ۷۰ درصد ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین حسینی خالی است، پارکینگ‌های خصوصی سطح شهر مهران نیز هنوز ظرفیت پارک خودروهای شخصی زوار را دارد و بیش از ۴۰۰ هکتار زمین در این شهرستان برای پارک خودرو در نظر گرفته شده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

فعالیت مواکب شهر و پایانه مرزی مهران تا پنج روز بعد از اربعین حسینی و بازگشت زوار ادامه خواهد داشت.

خبر مهم بنزینی وزارت نفت برای زائران اربعین

جلیل سالاری، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: ما به تمامی مردم توصیه می کنیم که از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند . چون تاکید قانون هم بر این است که مالکان خودروهای شخصی از کارت سوخت خود استفاده کنند.

او افزود: هموطنان فقط در شرایط اضطرار می توانند از کارت جایگاه استفاده کنند . با توجه به سیل عظیم جمعیت خودرویی به مناطق مرزی غرب کشور، زائران برای جلوگیری از ایجاد صف و معطلی در جایگاه ها و تسریع در عملیات سوختگیری کارت سوخت شخصی خود را به همراه داشته باشند .

محدودیت‌های ترافیکی اربعین در مرز مهران اعلام شد

سرهنگ خانپور درباره تمهیدات ترافیکی پلیس راه در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی اربعین گفت: طرح ترافیکی پلیس راهور برای اربعین ۱۴۰۳ از چند روز پیش آغاز شده و ما شاهد افزایش حجم تردد زائران به سمت پایانه‌های مرزی و به خصوص مرز مهران هستیم. در همین راستا نیز پلیس راه اجرای اقدامات گسترده‌ای از جمله اجرای محدودیت‌های ترافیکی در ورودی مرز مهران را در دستورکار قرار داده است.

وی افزود: با احداث رمپ کنارگذر جدید در ورودی پارکینگ اربعین، تردد خودروهای شخصی و زائرانی که قصد عزیمت به دهلران را دارند، از یکدیگر جدا شده و پارکینگ اربعین نیز به دو بخش مجزا برای اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی تقسیم شده است. این اقدامات به طور قابل توجهی به روان‌سازی ترافیک کمک خواهد کرد.

خانپور با تاکید بر اهمیت رعایت این محدودیت‌ها، از زائران خواست تا به ساعات اعلام شده برای ورود به شهر مهران توجه کرده و از رمپ کنارگذر مشخص شده استفاده کنند. همچنین، زائران می‌توانند از اتوبوس‌های واحد مستقر در پارکینگ برای رسیدن به نزدیک‌ترین نقطه ورودی به مرز استفاده کنند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راه فراجا، با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی در سفر، از زائران خواست تا برنامه‌ریزی دقیقی برای سفر خود داشته باشند. همچنین به زائران عزیز توصیه می‌شود با اطلاع از آخرین اخبار ترافیکی و وضعیت راه‌ها، بهترین زمان را برای حرکت انتخاب کنند. همچنین، با توجه به حجم بالای زائران در مرز مهران، توصیه می‌شود از مرزهای جایگزین مانند شلمچه، خسروی، چذابه و تمرچین نیز استفاده کنند تا زمان انتظار آن‌ها کاهش یابد.

خانپور همچنین بر اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و گفت: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، همکاری با پلیس راهور و توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، به روان‌سازی ترافیک و افزایش ایمنی کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

مشمولان پابند الکترونیک بدون انجام هماهنگی به مراسم اربعین نروند

 

رییس اداره اجتماعی پلیس آکاهی فراجا : پیاده روی اربعین حسینی (ع) از چند روز آتی در چندین مرز غربی کشور آغاز می‌شود که به جهت تأمین امنیت هر چه بیشتر این مراسم تمهیدات ویژه‌ای دیده شده است . که یکی از آنها کنترل و پایش سارقان سابقه دار است که این افراد تحت کنترل با پابندهای الکترونیکی قرار دارند.

مشمولینی مجاز به حضور در مراسم پیاده روی اربعین می‌باشند که نسبت به اخذ پاسپورت، ثبت نام در سامانه سماح اقدام و نسبت به ارائه مدارک مذکور به پلیس آگاهی اقدام کنند و همچنین مجوز خروج را از پلیس آگاهی دریافت کرده باشند.

 راه اندازی پارکینگ اختصاصی در عراق برای بازگشت زوار به مرز خسروی

وزیر کشور : احداث پارکینگ‌ها برای وسایل نقره شخصی در فواصل مشخصی در قصر شیرین و مرز خسروی ایجاد شده تا پس از آن با وسایل حمل و نقل عمومی جابه‌جا شوند.

با توجه به آمار اعلام شده امسال تردد از مرز خسروی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس رایزنی صورت گرفته با مسئولان عراقی مقرر شده پارکینگ اختصاصی برای بازگشت زائران اربعین به مقصد مرز خسروی اختصاص پیدا کند

محدودیت سفر زائران افغانستانی اربعین به ایران تا «۱۸ صفر» رفع شد

رئیس ستاد مرکزی اربعین : مشکل زائران افغانستانی اربعین حسینی که اتوبوس ندارند حل شد . همچنین محدودیت ورود به ایران تنها تا ۱۸ صفر نیز برداشته شده است.

 

تردد از همه مرزها در ایام اربعین به صورت ۲۴ ساعته است

 

اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین : برای رفاه حال زائران گرامی و اخذ توافق کشور عراق، تردد از همه مرزها به صورت ۲۴ ساعته بوده و تمامی زوار گرامی می‌توانند در تمامی ساعات شبانه روز از مرزها تردد کنند.

با توجه به توافقات صورت گرفته با کشور عراق، داشتن اعتبار گذرنامه حداقل ۶ ماه برای عزیمت به آن کشور در ایام اربعین لغو و در صورت داشتن گذرنامه معتبر، زائران گرامی می‌توانند به کشور عراق عزیمت کنند.

اتباع خارجی غیر مقیم گرامی برای سفر به عراق، صرفاً می‌بایست از مرز چذابه در استان خوزستان تردد کنند.

راه اندازی سامانه ۱۲۸ برای خدمت رسانی به زوار اربعین

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و رئیس کمیته سیاسی – کنسولی اربعین، از راه اندازی سامانه ۱۲۸ با هماهنگی مقامات عراقی جهت خدمت رسانی سریع و دقیق به زوار اربعین حسینی (ع) خبر داد .

بیکدلی طی سخنانی اظهار داشت : مهمترین نکته‌ای که مردم عزیز ما باید بدانند این است که می‌توانند موضوعات خود در موعد برگزاری آئین اربعین حسینی (ع) را از نمایندگی‌های ما بپرسند . در حال حاضر شماره تلفن ۱۲۸ به همین امر اختصاص یافته است.

وی تأکید کرد : مرکز این خط ارتباطی که در نتیجه تعامل و همکاری نزدیک کشورمان با مقامات عراق ایجاد شده، نمایندگی ما در کربلا است و به دو زبان فارسی و عربی فعال بوده و پاسخگوی سوالات زوار است .

رئیس کمیته سیاسی – کنسولی اربعین، تصریح کرد : تبعا رجوع به نمایندگی‌های ما برای مسائل ضروری است . در مواردی نظیر حوادث و رویدادهایی که خدای ناکرده ممکن است رخ دهد یا موضوعات مرتبط با گم شدن افراد، وسایل و مفقود شدن گذرنامه می‌توان با دفاتر ما تماس گرفته و درخواست کمک کرد.

بیکدلی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر در پی آن هستیم که یک خط تلفن هم در داخل ایران به موضوع اربعین اختصاص یابد . و پاسخگوی سوالات خانواده‌هایی باشد که عزیزان آنها به عنوان زائر به عراق سفر کرده‌اند.

 

زائران اربعین سفر را حداکثر ۶ روزه به پایان برسانند

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مجدداً تأکید می‌شود که زائران در هنگام ورود به عراق از درج مهر ورود به این کشور در گذرنامهٔ خود مطمئن شوند. در صورت ثبت‌نشدن مهر خروج در گذرنامه، ورود آن‌ها به کشور عراق غیرقانونی محسوب شده و دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

از تمامی داوطلبان سفر اربعین درخواست می‌شود تا مدت‌زمان سفر خود را به‌مدت حداکثر ۶ روز به پایان رسانند.

طبق اعلام سفارت ایران در عراق مبنی بر قانون ممنوعیت حمل پاوربانک در بار و یا همراه مسافر در پروازهای خروجی فرودگاه‌های عراق، لازم است این موضوع هم توسط زائران اربعین که از ناوگان هوایی استفاده خواهند کرد، مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

اطلاعیه شماره ۵ ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع)

ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه شماره ۵ بر نوشتن نام و شماره تلفن همراه را بر روی وسایل شخصی تاکید کرد.

تا ساعت ۲۴ مورخ ۲۲/۵/۱۴۰۳ مصادف با ۷ ماه صفر تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه سماح.۲.۱۹۶.۶۰۷ نفر و تعداد زائرین عازم شده به کشور عراق ۶۵۹.۵۴۰ نفر می‌باشد.

زائرین گرامی توجه داشته باشند؛ نام و شماره تلفن همراه را بر روی وسایل خود مانند کوله پشتی نصب نمایند.

با توجه به ازدحام جمعیت در اماکن مقدسه عراق بر کاهش ماندگاری و حداقل توقف خصوصا در شهر کربلا تاکید می‌گردد.

آدرس سفارت، کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های کنسولی ایران در عراق را از طریق سایت وزارت امور خارجه به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانند به آسانی به آن دفاتر مراجعه نمایند.

فعالیت ۱۵ داروخانه شبانه‌روزی در مسیر اربعین

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو: علاوه بر داروخانه‌های شبانه‌روزی ۲۱ داروخانه نیز در طول روز به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر: امسال در راهپیمایى اربعین با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت هاى امدادونجات و بهداشت و درمان در کشور عراق آماده خدمت رسانى به زائران هستیم .

۴ بیمارستان به همراه بیمارستان امام علی(ع) در نجف، ۶ بیمارستان در کربلا، یک بیمارستان در سامرا و یک بیمارستان در کاظمین، پزشکان ایرانی حضور دارند و به زائران ایرانى خدمات درمانى ارائه مى کنند.

در مسیر نجف تا کربلا نیز ۴ بیمارستان آماده ارائه خدمت به زائران اربعین هستند.

امسال ۷۰۰ مرکز درمانی سطح یک، ۲ و ۳ و ١۵٠٠ موکب درمانى مردمى در کشور عراق به زائران خدمت رسانى مى کنند.

 

اخبار و مطالب بیشتر درباره اربعین در مجله گردشگری بلیط اینجا :

مرزهای زمینی ایران و عراق برای سفر اربعین

شرایط سفر اربعین برای اتباع خارجی

اخبار اربعین ۱۴۰۳

باید و نباید های سفر اربعین

همه چیز درباره فروش ارز اربعین

 

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fateme Haghighi
Fateme Haghighi
1 ماه قبل

ممنون که روی اخبار اربعین مطلب گذاشتین خیلی کامل و کاربردی بود